vad gör DIG god?

vad måste en stackars människa göra för att betraktas som god? på rak arm så här tror jag inte att folk jag sprungit på genom livet skulle stämpla mig som "god" om dom fick välja. jag har ett sjuhelvetes humör, en attityd som nästan kan skrämma mig själv och ett sätt som ibland kan få folk att sakta backa från mig med händerna över huvudet för att sen plötsligt vända på klacken oc spring för allt vad benen bär. dock är jag artig och väluppfostrad och det kanske är ju det, kombinationen av ett sofistikerat sätt och en blick som kan döda som ger folk kalla kårar. vad vet jag? men trots att jag av få uppfattas som from och timid ser jag mig på flera plan som mycket godare och mindre självisk än många andra. varför nu dessa nära på vulgära hyllningar till mig själv? vegetarianer i all ära men själv är jag trogen medlem i djurens rätt och där också djurfadder. detta innebär att jag varje månad skänker 50 spänn av mitt tattiga studiebidrag till förmån för djuren. detta är ingen stor slant men jag hade gladeligen kunnat köpa ett paket vin för kosingen ist men det gör jag inte. hade jag haft en större inkomst hade jag gärna skänkt mer.
sak två som gör mig god. "som du själv vill bli behandlad ska du behandla andra" - jag stjäl inte cyklar.
tredje saken jag tänkte ta upp och den mest osjälviska också, det jag nästan är mest stolt över och som jag kan bli så arg på andra över, nämligen, donationsregistret. förmodligen en av de vettigaste saker jag, emilia, har gjort här i livet. för att par år sedan signade jag upp mig på donationsregistret vilket innebär att om jag skulle olyckas och kola så sprettas jag upp och mina organ delas ut till sjuka människor i livsavgörande behov av nya delar. då man anmäler sig kan man välja vad dom får ta och till vilken användning. man kan alltså välja att bara ge bort sin lever eller bara hjärtat tillexempel. själv kan jag mycket väl total tömmas om mina organ verkar reko och användningabara, både till donation och forskning.
detta tycker jag själv väger tungt för att jag trots allt är en god människa. varje år dör folk i sverige i väntan på nya organ så varför inte hjälpa till om tillfället skulle ges?! jag kan inte fatta att inte fler signar upp?! jag känner faktiskt inte en enda jäkel mer än jag själv som är med i registret. lathet? har vid något tillfälle diskuterat detta med folk och många säger "ja njurarna går väl bra men inte mitt hjärta och mina lungor". nähä, och varför inte det då? har du någon större användning för dessa själv då du ligger tre meter under mark och ända nytta du gör är som maskmat!? har du inte presterat något gott här i livet är väl detta det minsta du kan göra. tänk på personerna du räddar och deras familjer. i deras ögon kommer du vara en hjälte.

som jag brukar säga, det finns inget ont som inte har något gott med sig.


Kommenterer:
Postat av: Agnes

Nu funkar länken!

Postat av: bjugg

hörru du du, jag är faktiskt också med i donationsregistret! Jag tror att jag är god :)

2006-11-17 @ 15:21:36
Postat av: emilia

agnes: kul, då ska jag testa!

hanna: där ser man, bra av dig :) jag tror med du är god faktiskt.

2006-11-17 @ 17:05:28
Postat av: Vikk

Nu ska jag vara riktigt jobbig tror jag. Jag påstår inte att detta är hur du menar eller om jag bara är dum i huvet men detta kom jag att tänka på då jag läste ditt inlägg.
Jag skulle inte vilja definera godhet med hur mkt pengar man donerar till välgörenhet eller hur många organ doktorer kan slita ut kroppen på än när man dör. Jag tror det handlar om mkt annat,jag ser mig själv som en iallafall hyffsat god person, jag försöker allt för ofta sätta mina vänners behov framför mina egna m.m. Jag kan inte påstå att jag donerat några större summor till välgörenhet, det vore väll alkisar som spelar munspel i Nordstans tunneln isåfall... Men jag ser mig ändå som rätt god. Saken är väll att man definerar "god" så himla olika.
Och om donerar snacket som du påpeka,"Jag vill inte donera hjärta...", Jag själv skulle nog verkligen kunna tänka mig att donera det mest, men mitt hjärta skulle jag aldrig släppa ifrån mig, död som levande. Jag tror jag har nånform av helig syn på hjärtat i form av kärlek och allt sånt tjaffs, det känns som att det är en stor del av MIG, och jag skulle inte vilja kompromissa det ÄVEN om det kommer bli så att världens äckligaste mask kommer snaska i sig det...Tack för mig..haha

2006-11-17 @ 21:23:04
URL: http://vikktorius.inc.se
Postat av: emilia

hm, ne det är sant. klart att det finns ett ton mer saker som gör någon "god" eller inte liksom. dessa var som du förstår ett par exempel som jag tog upp, hade inte kunnat ta upp fler, ja du vet eftersom jag är godast på jorden så hade listan blivit för lång. jo men det är klart, alla har ju olika syn på det där med hjärtat tillexempel. kul att du kom med synpunkter iaf!

2006-11-18 @ 11:20:59

Tyck någonting och skriv det nedan:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback