räta ut mina frågetecken.

har ett nytt hett spår i frågan kofta/cardigan. det finns ett plagg som jag helt fallit ur mitt minne som jag blev påmind om (tipstack till viktor) och som helt klart passar i detta fack. detta plagg ville jag direkt rubricera som kofta men alla kanske inte håller med? plagget jag talar om är stickat, utan knappar och hålls ihop med skärp, rep, snöre, kalla det vad du vill.
103893-17103893-18103893-19
 1.  2.  3.

vad skulle ni kalla dessa tre plagg? jag blir inte riktigt klok på detta och känner att jag måste räta ut mina frågetecken för att få ro.
en fråga till jag hoppas få svar på är: finns det ett bättre namn för 103893-20plagget till höger här än pullover? vet inte varför men jag känner en instinktiv motvilja mot det namnet och vill verkligen ha en annan benämning på det.
läder/skinn frågan ligger på is tills vidare men är nyfiken på den med så förr eller senare kommer frågan upp.

tack för nu. emilia.













4.

Kommenterer:
Postat av: johanna

jag skulle säga cardigan om den första och kofta på 2 och 3.. Den sista skulle jag med kalla pullover..

Postat av: Linus.

Såhär ligger det till.
Cardigan är engelsk benämning på ett stickat överplagg utan krage samt med lång ärm och med knäppning?
Svensk namnmotsvarighet är kofta.

2006-09-21 @ 16:17:33
Postat av: maja

jag skulle säga kofta eller cardigan om alla tre.
jag använder aldrig ordet pullover, utan säger istället stickad tröja.

2006-09-21 @ 17:21:28
Postat av: emilia.

johanna: oj, helt tvärt emot vad jag själv gissat!
linus: ja jag har läset det med men hur tråkigt är inte det då? jag tror inte det är sant!
maja: ja stickad tröja, kanske får nöja mig med det ist för pullover?

2006-09-21 @ 17:51:19

Tyck någonting och skriv det nedan:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback