emilia filosoferar.

jaha, som vanligt krisar jag över både det ena och det andra. små saker som stora, små motgångar som stora riktiga. pubertetskrisen som jag snackat om tidigare, shockande, skakande och över. men trodde ni det var slut där? åh då hade ni fel mina vänner. iaf om man vill tro på vad erik h. erikson säger. han tog viss lärdom från freud och skapade sin egna utvecklingsteori. i hans mest känsa bok barnet och samhället kan man läsa både ett och annat uppskakande. idag är det dock uppenbart att flera av hans teorier inte stämmer men grundprinciperna är fortfarande viktiga. erikson menar att varje ny fas i livet ställer oss inför en ny uppgift, om vi löser den bra är det större chans att lyckas i nästa fas. inte nog med den orala, anala, oidipala osv som freud pratade om att man gick igenom under barndom och tonår, neeej då. erikson brer på, han menar på att man går igenom faser hela livert fram tills man dör. visst gör man säkert det men vi får nog ändå för vårt eget bästa hoppas att hans teorier inte stämmer in. gör dom det känns det som att det är kört. nu när jag fyller tjugo inom ett dygn trodde man ju att saker var rellativt klara ändå, redo att kasta sig ut i livet. men sakta i backarna. jag är inne i fas 6. närhet kontra isolering, 19-30år ("yngre medelåldern") i den här fasen är den viktiga uppgiften att skapa ett nära och moget förhållande till en annan människa. alternativet är isolering.
TACK FÖR DET LIKSOM!


förövrigt anser jag att troende är fega. ja utan att skämmas säger jag nu detta. utan att axla riktiga problem på riktiga sätt lutar de sig bekvämt tillbaka och sätter allt hopp till att deras herre ska komma som en skänk från ovan och rädda skinnet på dom när helst det kniper. face the truth liskom, hallå. hur kan en (ofta bara en, miljontals) människa vara så gruvligt naiv att dom fortfarande på ett väldigt medeltida vis tror att det finns en högre makt (eller flera) som har planerat vägen för dom och håller dom om ryggen.? nä det är så barnsligt att jag vet inte vad faktiskt. inse sanningen människor, världen är ingen vacker plats, här gäller det att slåss för det du vill. det finns ingen kraft som skyddar dig mot livets motgångar, det hjälper inte att le vackert och försöka vara till lags för du kommer inte komma till himlen ändå. LEV! slå på stort, ta ut svängarna, roa dig, ta för dig. du har denna chansen på dig så gör det ordentligt!

Kommenterer:

Tyck någonting och skriv det nedan:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback