finurliga ord.

tänkte på det, kärlek tillexempel. inte som fenomen eller företeelse men som ord. kär-lek. lek. lekar är ju kul icg en kär-lek måste ju vara kalas kul. sött är ordet iaf. kärlek får mig att bli fnissig, inte för att jag är kär men ordet är så gulligt. lyssan på det, kärlek!

en annan sak som snarare är ett mysterium är fick-format. anpassat till vems ficka? ordet kanske inte är kul direkt men det är åtminstonne missvisande. två bra exempel: ficklampa och TP i fickformat. TP i fickformat fick vara med för att jag äger ett sånt och jag kan ju säga att inte ett plagg i min garderob har tillräckligt stora fickor för att det ska få plats. inte heller en vanlig hederlig ficklampa får plats. så, vem bestämde att det skulle kallas för ficklampa och fickformat?!

fick ett smärre tips om ett annat mysterium. det heter ju en gås, flera gäss. men trots detta så heter det en smörgås, flera smörgåsar. varför får man kring gå reglerna helt plötsligt.?

tips på fler ord eller förklaringar. TACK.

Kommenterer:

Tyck någonting och skriv det nedan:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback