kofta kan du va.

ska gnälla av mig lite fort, jag är fortfarande förkyld. är trött i hela kroppen och jag är less på att vara så här! jag vill träna, nu! frisk nuu! så där, klar.

igår: igår var jag och fikade med min fikakompis maggan. kalas nice väder var det dessutom. av okänd anledning gled vi in på ett spännande spår. kläder. as usual. men igår handlade det inte om vem som ville ha vad i klädväg utan igår diskuterades ämnet kläder på ett helt annat plan, nämligen. vad är skillnaden på en kofta och en cardigan? jag vet inte svaret och jag här ännu inte stött på någon som vet. jag och lisa förde lite senare på dagen diskusionen ännu ett steg länge då denna fråga kom upp. en så kallad "olle" (en grovt stickad tröja, alltid ful) heter den olle då den är ful eller är alla ollar fula? alltså, kan en vanlig stickad tröja bli en olle för att den är ful, eller stickas alla ollar efter ett fult mönster? sug på den karamellen! fråga två jag har är, en cardigan/kofta utan knappar, vad kallas den? maggan hävdar att dom kallas pullover detta tycker jag personligen är ett av de fulaste orden man kan använda och vill ha ett annat ord för detta klädesplagg!
oj, alldeles nu googlade jag på orden kofta och cardigan. resultatet var inte tillfredställande. jag hade viljat ha massa detaljrika skillnader i detta två plagg (cardigan och kofta) som skiljde dessa båda åt med hårfina gränser. susning.nu säger dock så här: cardigan är engelsk benämning på ett
stickat överplagg utan krage samt med lång ärm och med knäppning? fram. Svensk namnmotsvarighet är kofta. jaha, vadå, blev det inte mer spännande?  nej inte för nu. återkommer på detta ämnde då ni minst anar det!

mer igår: rullade hem till lisa för lite mat och ordboks läsande innan vi begav oss av till ingared. där anlände vi till eric lagon i tid för att hinna med en liten promenad och en timmas idol kollande. efter idol begav vi oss vidare på ingredsturnén till niclas där vi åt bananer och kollade på 100höjdare. underbart kul program minsann. som vanligt mycket kul att träffa dessa muntra gossar som jag inte allt för ofta längre ser. efter programmet och lite slöprat satte vi (lina lisa sam och jag) i golfen för att rulle hem mot metropolen alingsås. måndag var på det hela taget en kanon dag.

nä, nu ska jag ner till komvux för att möta mina goa kurskamrater ludde manju och helena för stort förarbete inför onsdagens redovisning. värst va ambitiös jag blivit, tycker ni inte?
återkommer.

emilia

Kommenterer:
Postat av: maja

jag hävdar: kofta och cardigan är samma sak. fast jag använder de ändå olika. cardigan för mig behöver inte vara stickad, det räcker att det är en tröja med knäppning. en kofta däremot ska vara lika mysig som ordet låter; alltså stickad.
en olle är en tjock stickad tröja med rund hals. (tror jag.) och en vanlig stickad tröja heter nog faktiskt pullover. fast jag nöjer mig med att kalla det stickad tröja. kram!

2006-09-19 @ 19:05:53
Postat av: A

men...skillnaden är väl helt enkelt att cardigan är engelska och kofta är svenska? - precis som man använder sig av engelska ord som tights, leggings, overall etc. Det är inte många plagg som har "egna" svenska namn när man tänker efter.

Svårare än så behöver man nog inte göra det ;p

2006-09-26 @ 11:36:14

Tyck någonting och skriv det nedan:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback